Op maandag 11 september vond de commissievergadering Algemene Zaken en Middelen (AZM) plaats. Daarin werd onder andere gesproken over het aantal bezoekers van coffeeshops, de bemensing van de Rekenkamercommissie en de aanpak van brievenbuspanden. Een kort verslag en onze standpunten over de diverse onderwerpen leest u hier.
Agendapunt 8: Ontwerpbesluit inzake verordening Rekenkamercommissie gemeente Kerkrade 2017.
De bemensing van de Rekenkamer heeft in november 2016 al op de agenda gestaan. In de raadsvergadering van 30 november jongstleden heeft CDA Kerkrade een amendement ingediend inhoudende dat de Rekenkamercommissie alleen uit externe leden zou bestaan. In die raadsvergadering was, met uitzondering van Burgerbelangen, iedereen het erover eens dat het de beste oplossing zou zijn wanneer de Rekenkamercommissie alleen uit externe leden zou bestaan.
In het daaropvolgend Seniorenconvent, de vergadering van alle fractievoorzitters, is uiteindelijk afgesproken dat de Rekenkamercommissie wordt gevormd uit 2 raadsleden en 3 externe leden. Van de 2 raadsleden is er dan 1 van de oppositie en 1 van de coalitie. De voorzittersfunctie ligt bij een extern lid. CDA heeft zich geconformeerd aan de meerderheid en ingestemd met dit voorstel, wetende dat de onafhankelijkheid nu beter gewaarborgd is (door 1 oppositielid en 1 coalitielid) dan voorheen (1 oppositielid en 2 coalitieleden).
Agendapunt 9: Meting coffeeshops.
Uit de meting komt naar voren dat het aantal bezoekers het laatste jaar met 18% is toegenomen door 80% meer Belgische bezoekers en 20% meer Nederlandse bezoekers; het aantal Duitse bezoekers is daarentegen afgenomen. Ondanks de toename van het aantal bezoekers is de overlast niet toegenomen en zijn de meldingen via de bekende meldpunten (meldpunt anoniem en meldpunt politie) afgenomen. Wel is met name in de avonduren verkeersoverlast, vooral rijden met een te hoge snelheid wordt gemeld. Het college heeft toegezegd verkeersremmende maatregelen te bezien.
Agendapunt 10: Plan van aanpak brievenbuspanden.
CDA heeft al bij een eerdere discussie over dit onderwerp aangegeven dat de stelling in de motie van de PvdA stigmatiserend is, met name dat er vanuit en rondom brievenbuswoningen overlast wordt geconstateerd door een substantiële mate van verloedering in, aan en rondom deze woningen. Dat is niet overal zo en dus mag je niet alle woningen over een kam scheren. CDA Kerkrade is het wel eens met een gerichte aanpak daar waar dat nodig is. De gemeente heeft nu de overlastgevende brievenbuspanden geïnventariseerd en komt op ca. 260 wooneenheden/ kamers uit. Het verbieden van deze brievenbuspanden via bestemmingsplannen is nu niet mogelijk. Wel onderzoekt de gemeente de mogelijkheid van een zogenaamd "paraplu-bestemmingsplan". Dat is een bestemmingsplan voor heel Kerkrade waarin maar 1 aspect geregeld kan worden. De suggesties van het CDA om een ontmoedigingsbeleid mee te onderzoeken (zoals verplichten tot een parkeervoorziening per eenheid, verplichte keuken en sanitaire voorziening per eenheid, minimale oppervlakte, huurprijs volgens puntentelling etc.) worden meegenomen.
Agendapunt 11: Veiligheid ICT-systeem.
De veiligheid van het ICT-systeem van Kerkrade is niet in het geding geweest; er zijn ook geen veiligheidslekken in Kerkraadse systemen geconstateerd. De in Heerlen geconstateerde lekken zijn inmiddels opgelost.