07 december 2017

Commissie Grondgebied en Economische Zaken (GEZ) van 6 december 2017

Op 6 december 2017 vond de laatste commissievergadering Grondgebied en Economische Zaken (GEZ) van het jaar 2017 plaats. Tijdens deze vergadering zijn de volgende onderwerpen aan de orde geweest.
Bestemmingsplan buitengebied
Dit ontwerpbesluit is een gevolg van de actualisatieverplichting van verouderde bestemmingsplannen. De ingebrachte 40 zienswijzen betreffen voor het overgrote deel zienswijzen m.b.t. de Golfbaan Rolduc; die is inmiddels door het College uit het ontwerpbesluit bestemmingsplan gehaald omdat door de initiatiefnemers niet alle vereiste stukken zijn aangeleverd. CDA had verder geen opmerkingen en is akkoord.  
Verordening stimuleringsregeling terrassenbeleid
Bij de totstandkoming van het terrassenbeleid heeft CDA als intermediair tussen ondernemers en College een prominente rol gespeeld. Het College heeft CDA daarvoor bedankt en aangegeven dat deze vorm van samenwerking navolging verdient. CDA is akkoord met het voorstel om een stimuleringsregeling op te tuigen.  
Structuurvisie Ruimtelijke Economie Zuid-Limburg
Deze structuurvisie gaat over de toekomst van alle winkels, kantoren en bedrijfsterreinen van geheel Zuid Limburg. Geconstateerd is dat er van alles te veel is en er wordt een voorstel gedaan hoe en waar de aantallen m2 moeten minderen. Onderdeel van de visie zijn plattegronden van elke gemeente waarop staat aangegeven waar in de toekomst winkels en kantoren al dan niet mogen uitbreiden. Volgens die kaartjes mogen geen kantoren meer worden gevestigd in Kerkrade en wat winkels betreft zijn met gekleurde vlekken aangegeven waar winkels nog mogen uitbreiden. Wordt op een van die plekken uitgebreid dan zal er ergens anders in Kerkrade dezelfde hoeveelheid m2 moeten verdwijnen; qua totaalaantal mag er niets bij komen en moeten er m2 verdwijnen.            In het overige deel van Kerkrade, de niet ingekleurde gebieden (en dat is ca, 98%) kunnen bestaande winkels blijven zolang ze in bedrijf zijn. Komen ze meer dan 3 jaar leeg te staan dan kan de gemeente de winkelbestemming aan het pand onttrekken en zo verdwijnt de winkel of kantoor / bedrijfsruimte. Wanneer je de plattegronden bestudeert dan zie je dat:
  • Het voetgangersgebied Kerkrade Centrum qua m2 mag uitbreiden onder voorwaarde dat ergens anders in Kerkrade dezelfde aantal m2 wordt weggehaald
  • De Markt en een stukje Einderstraat tot aan de oude bibliotheek mag m2 uitbreiden onder voorwaarde dat ergens anders dezelfde aantal m2 wordt weggehaald
  • Het winkelblok Albert Heijn Hertogenlaan mag m2 uitbreiden onder voorwaarde dat ergens anders dezelfde aantal m2 wordt weggehaald
  • Het winkelblok Maria Gorettiplein mag m2 uitbreiden onder voorwaarde dat ergens anders dezelfde aantal m2 wordt weggehaald
  • De winkels aan de markt Eygelshoven mogen m2 uitbreiden onder voorwaarde dat ergens anders dezelfde aantal m2 wordt weggehaald
  • De winkels aan het Carboonplein en klein stukje Akerstraat mogen m2 uitbreiden onder voorwaarde dat ergens anders dezelfde aantal m2 wordt weggehaald
  • In bijvoorbeeld Terwinselen, Markt Spekholzerheide, Kaalheide, Heilust, Holz, Chèvremont, Bleijerheide en Haanrade mag niet meer worden uitgebreid en langer dan 3 jaar leegstaande panden zullen uiteindelijk op termijn mogelijk verdwijnen?
            
  • Voor de kantoorpanden die nu al meer dan 3 jaar leeg liggen zoals de kantoorflat die tegen de Atriumflat aan staat (boven de Orlandopassage), een deel van het defensiegebouw, de Campus, de grijze kantoren boven Praxis etc. op de Rodaboulevard, het oude postkantoor, de kantoren aan de Wijngracht 64, het politiebureau aan de Ailbertuslaan, de voormalige kantoren van de inspectiedienst is de consequentie dat op termijn de bestemming kantoor wordt onttrokken en dat alle kantoorlocaties uit Kerkrade mogelijk verdwijnen
Veel panden van kleine ondernemers zullen onderdeel zijn van de pensioenvoorziening van die ondernemers. Bij het onttrekken van de bestemming wordt het pand moeilijk of niet verkoopbaar en kan de pensioenvoorziening in gevaar komen. Op vragen van CDA of er financiële compensatie voor ondernemers is voor het onttrekken van de bestemming op hun pand wordt geantwoord dat die financiële tegemoetkoming er niet is. Op onze vraag wat er gebeurt als de gemeente Kerkrade niet instemt met de visie komt het antwoord dat de provincie dan met maatregelen komt. CDA Kerkrade heeft grote bedenkingen tegen deze structuurvisie en met name de voorstellen waar en hoe de aantallen worden teruggebracht. Volgens CDA Kerkrade zijn de gevolgen voor Kerkrade en voor de individuele ondernemer op termijn desastreus. Met dit beleid wordt Kerkrade een gebied die niet meer interessant is voor investeerders en ontwikkelaars, waar de leefbaarheid door het weghalen van de nu nog aanwezige ondernemers wordt afgebroken met als gevolg dat jeugd nog meer wegtrekt dan nu al het geval is. CDA Kerkrade heeft in het verleden en ook nu weer gepleit voor een evenwichtige verdeling van de diverse onderdelen in Parkstad. Dat het door Parkstad benoemde centrumicoon Heerlen daarbij wat meer krijgt dan de andere Parkstadgemeenten is nog te verdedigen, maar dat het woon-, winkel en kantooricoon overeind gehouden moet worden ten koste van de omliggende gemeenten kan er bij ons niet in. Van een evenwichtige verdeling is geen sprake en zo wordt de een (Heerlen) beloond voor het feit dat het in de achterliggende periode bewust winkels en kantoren voor leegstand hebben gebouwd en wordt de ander (Kerkrade) gestraft. Behoudens de ingekleurde plekken kunnen nu alle m2 winkels en kantoren uit Kerkrade op termijn verdwijnen. Die bedenkingen heeft CDA ook al in de GEZ vergadering van september geuit. Toen werd door het College aangegeven dat de opmerkingen van CDA uit de lucht gegrepen en nergens op gebaseerd waren. Dat het College al had ingestemd werd in de discussie in september in GEZ nog door wethouder Schneider pertinent ontkend. Nu blijkt uit de stukken dat ons College al in juli 2017 heeft ingestemd om de kaartjes vast te stellen. CDA Kerkrade is er van overtuigd dat de kleine en zelfstandige ondernemers in Kerkrade niet bekend zijn met deze verstrekkende visie. Dat blijkt ook uit het feit dat geen enkele van de kleine zelfstandige Kerkraadse ondernemers gebruik heeft gemaakt van de inspraakmogelijkheid om zienswijzen in te dienen. Die mogelijkheid was overigens in de vakantieperiode; volgens het College puur toeval en geen bewust gekozen periode. CDA Kerkrade heeft aan wethouder Schneider een dringend beroep gedaan om de ontwerp structuurvisie aan te houden, om op basis van de kaartjes de discussie met de kleine, zelfstandige ondernemers aan te gaan en daarna met het resultaat van de gesprekken naar de raad terug te komen. Wij Raadsleden en College zijn immers ook gekozen om de belangen van onze inwoners en onze ondernemers te behartigen. Het ontnuchterende antwoord van wethouder Schneider was “dat hij niet van plan was een referendum onder de ondernemers te houden”.  
Stimuleringsregeling isolatiemaatregelen woningen gemeente Kerkrade 2018
CDA Kerkrade vindt dit een prima initiatief dat bijdraagt aan ons duurzaamheidsprogramma. CDA steunt dit voorstel.