29 mei 2017

Raadsvergadering van 29 mei 2017

De Raadsvergadering van 29 mei jl. stond, naast enkele akkoordstukken over verschillende Gemeenschappelijke regelingen, grotendeels in het teken van de Voorjaarsnota 2017. De behandeling van de Voorjaarsnota is ieder jaar een belangrijk item in gemeenteland. Immers de uitkomsten van deze nota vormen de basis voor de samenstelling van de “Begroting 2018” die in oktober a.s. in de gemeenteraad van Kerkrade wordt behandeld.  Alle fractie-en steunfractieleden zijn bij de samenstelling van het CDA-verhaal betrokken en de fractievoorzitter mag onderstaand verhaal in de Raadsvergadering verwoorden.

Meneer de voorzitter, voor ons ligt de voorjaarsnota 2017, de laatste voor de aankomende verkiezingen. Het CDA Kerkrade zal, zoals ook steeds in het verleden, ook deze voorjaarsnota positief kritisch beoordelen. In zijn algemeenheid constateert het CDA dat in deze coalitieperiode geen duidelijke beleidskeuzes zijn gemaakt door het College. Kerkrade heeft te maken met een aantal financiële risico’s maar wellicht nog meer met risico’s op het gebied van vitaliteit, gezondheid, veiligheid, infrastructuur en een aantal gebouwen die stevig op de jaarlijkse begroting drukken. De financiële situatie is er niet beter op geworden, de reserves slinken zienderogen en de financiële verplichtingen zoals leningen lopen op. Dat is voor het CDA een onwenselijke situatie. Het CDA Kerkrade is van mening dat "regeren is vooruitzien" de leidraad moet zijn en niet vooruitschuiven en als het zover is overgaan tot "incidentenmanagement". Bij incident gestuurd handelen is het vooraf maken van weloverwogen keuzes een gepasseerd station. Ook in deze voorjaarsnota worden geen keuzes gemaakt; het College stelt dat ze niet over haar graf heen wil regeren. Daardoor blijft de route voor Kerkrade dan ook ongewis, immers door wel keuzes te maken kan een richting worden ingeslagen waar wij met Kerkrade naar toe willen. In onze ogen is een van de knelpunten de, ondanks onze herhaalde oproep, nog steeds niet financieel gekwantificeerde risicoparagraaf. Wanneer je de risicodossiers opsomt is volstrekt onduidelijk wat deze risico's financieel voor Kerkrade kunnen gaan betekenen. Als voorbeeld het dossier Campus dat alleen al een grote impact kan hebben op de financiële positie van Kerkrade. Of en bij welke risicodossiers het misgaat, is niet eenvoudig in te schatten maar omdat de vorig jaar door ons gesignaleerde dreigende tekorten niet kleiner zijn geworden is het ons inziens noodzakelijk per risicodossier een "worst case en best case scenario" in beeld te brengen zodat de financiële grenzen van wat wel kan en wat niet kan concreter worden. Nu schuift het College het maken van keuzes voor zich uit en neemt daarmee geen verantwoording voor de toekomst van Kerkrade. Meneer de voorzitter, in de afgelopen 4 jaren is de reserve sociaal domein met 14 miljoen afgenomen en het ziet er naar uit dat er in de loop van de jaren 2018 / 2019, ondanks de interventies die zijn ingezet op preventie, de reserve sociaal domein volledig op zal drogen. Dat gegeven zou volgens het CDA de basis moeten zijn om nu al na te denken over de toekomstige mogelijkheden en onmogelijkheden  in het sociaal domein. Dat heeft het CDA tot nu toe gemist; ook met betrekking tot het sociale domein heeft het College tot op heden geen visie over mogelijke toekomstige bezuinigingen of ombuigingen. Het CDA Kerkrade wil met klem benadrukken dat wij geen voorstander zijn van zomaar ombuigen van beleid of bezuinigingen maar wij adviseren het College dringend na te denken hoe het sociaal domein financieel toekomstbestendig te maken. Het, zoals nu door het College is voorgesteld,  oprichten van een ambtelijke werkgroep om te bekijken hoe het opdrogen van de reserve sociaal domein voorkomen kan worden is ons inziens niet voldoende. Ook hier geldt: "Regeren is vooruitzien". Neem je verantwoordelijkheid en bezin je alvast op mogelijke ombuigingen indien die onverhoopt noodzakelijk worden zodat deze tijdig kunnen worden ingezet. Een te passieve houding en sturen met behulp van incidentmanagement past daar volgens het CDA niet bij. Er zijn ook positieve ontwikkelingen in het sociaal domein. In de afgelopen jaren is de omslag van curatieve hulp naar preventieve hulp steeds zichtbaarder geworden. Als CDA-fractie hebben wij regelmatig voor meer actie op het vlak van de transformatie gepleit. We zijn er voorstander van dat wij anders willen werken door burgers te betrekken en verantwoordelijkheden terug te geven. Onze inwoners hebben de regie over hun eigen leven en verdienen een overheid die dat faciliteert. Het CDA is er voorstander van om in de komende periode nog meer de nadruk te leggen op preventie want alleen zo kunnen we het tij voor onze Kerkraadse burgers keren. Samenwerken met onze partners binnen het sociale domein en de inwoners van Kerkrade maar ook samenwerken met collega-fracties in de Raad is daarbij van essentieel belang. Het CDA Kerkrade wil daar graag een constructieve bijdrage aan leveren, zoals ook is gebleken uit onze motie Laaggeletterdheid die kon rekenen op unanieme steun van de Raad. Meneer de voorzitter, verbijsterd hebben wij van het College vernomen dat het centrumplan niet voor het WMC gereed is. Planningen zijn niet op elkaar afgestemd en met name de delen waarvoor de gemeente opdrachtgever is, zoals het cultuurcluster, lopen achter met als gevolg dat de WMC-organisatie gedwongen is een deel van de WMC-wedstrijden buiten Kerkrade te laten plaatsvinden. Het CDA heeft daarop een concreet voorstel gepresenteerd over hoe het centrumplan wel WMC-gebruiksgereed gemaakt zou kunnen worden. Helaas ontbrak het bij het College en de coalitie aan echte wil en daadkracht om het voorstel serieus te overwegen. Zonder inhoudelijke discussie is ons voorstel afgewezen. Wij kregen van het College alleen de toezegging dat tijdens het WMC het Centrumplan geen bouwputuitstraling zou hebben. Helaas heeft het College in de laatste vergadering van GEZ ook die uitspraak moeten nuanceren; een aantal onderdelen worden nu met aangeklede houten schuttingen en hekwerken afgescheiden. Wij vinden dit weer een gemiste kans voor Kerkrade, haar inwoners, ondernemers en het WMC. Meneer de voorzitter, verkeer, vervoer en toerisme. Op diverse plaatsen wordt onderhoud aan wegen uitgevoerd en de buitenringwerkzaamheden belasten het lokale wegennet behoorlijk. Om budgettaire redenen is het nodig om achterstallig onderhoud gefaseerd weg te werken en het regulier onderhoud gefaseerd uit te voeren. Wij roepen het College op om de raad regelmatig te informeren over het meerjarenplan, de voortgang en de ontwikkelingen. Dat brengt ons bij toerisme waar werkgelegenheid en aantrekkingskracht belangrijke pijlers zijn. Op het gebied van toerisme heeft Kerkrade veel te bieden. De activiteiten van het nieuwe project in de Anstelvallei zijn inmiddels opgestart voor het unieke project Atrium beweegboulevard / Centercourt is de grondaankoop goedgekeurd, waarbij op initiatief van het CDA het College heeft toegezegd dat de Centercourt planbureauactiviteiten het nu al kunnen worden opgepakt. Een goede zaak voor de huidige en totale leefbaarheid van de stad. Bezoekers moeten worden verleid om langer in onze stad te blijven. Hier is al vaker over gesproken. Toch roepen wij het College op om hier meer daadkracht te laten zien; een nieuw Centrumplan en Centercourt is naar onze mening niet voldoende om de bezoekers ook in de toekomst te blijven verleiden. Wellicht dat, nu het einde van de bouwactiviteiten Centrumplan in zicht komt, het ook tijd is om het parkeerbeleid op de nieuwe situatie aan te passen. Met het opstellen van beleid voor de nieuwe situatie hoeft toch niet te worden gewacht tot de werkzaamheden gereed zijn. Wij vragen wij het College om voor het einde van dit jaar met een voorstel te komen. Als laatste, maar zeker niet als minste, willen wij het duurzaamheidsbeleid aanhalen. Het feit dat duurzaamheid door het College stevig is neergezet ondersteunen wij als CDA van harte. Wij roepen het college op om duurzaamheidsaspecten als vast item in ieder beleidsstuk en voorgenomen besluit expliciet een plek te geven. Meneer de voorzitter, ik sluit af. Wij stemmen in met deze voorjaarsnota. De landelijke verkiezingen hebben nog niet geleid tot een nieuw kabinet waardoor er op gemeenteniveau nog geen zicht is op definitieve financiële bijdragen. "Regeren is vooruit zien" vindt het CDA en omdat de financiële positie van Kerkrade uitnodigt tot het in kaart brengen van toekomstige mogelijkheden, onmogelijkheden en risico's roept het CDA het College dringend op om dat nu, voor de verkiezingen, ter hand te nemen zodat een nieuwe coalitie haar coalitieprogramma daarop kan afstellen.   Annemie Housen-Donners, fractievoorzitter CDA-Kerkrade.